fredag 19 mars 2010

Det skulle kunna hända

Dessa träd har haft en tuff vinter, och har nu klippts ner ordentligt inför den vår jag innerligt hoppas väntar runt hörnet. Att de ser ut som de gör beror lite olika anledningar.
Dessa sophoror vet jag faktiskt inte vad som hände med, de kanske inte gillade klimatet i största allmänhet. Det är synd, när de trivs bra uttrycker de en mycket sofistikerad minimalistisk elegans.

Denna japanska dvärglönn tappade vad det verkar alla sina lysande blodröda löv i protest mot att jag gav den fel slags jord. Det är synd. De blir omkring två meter höga, och jag hade sett fram emot att sitta under den och läsa.
Kanske en del poesi – dock inte klassisk japansk, jag tröttnar ganska snabbt – men framför allt längre romaner. Jag har en bild av att jag sitter under den – det är sommar men inte gassande varmt, kanske börjar det bli kväll – och läser Strändernas svall. Jag vet faktiskt inte varför. Men ett gott val är det onekligen. Växelsången Nausikaa och Odysseus emellan tillhör det allra finaste som producerats inom svensk lyrisk prosa. Som den japanska dvärglönnen, oanständigt vacker.

I fallet med detta citrusträd – numera lyckligtvis förälder till ett antal årsgamla citrusbarn – beror det också på att en tjej som skulle sova här bröt dess stam itu. Hon menade inget illa, skulle rensa bort döda löv. Men tidigt på morgonen och efter mycket bubbelvin som det var verkade det vara en dålig idé. Jag försökte säga nej men hon lyssnade inte riktigt.
En annan tjej som sov här eldade upp datorn, och nära nog hela lägenheten. Jag kanske borde välja sängkamrater med större omsorg.

Det finns ändå viss möjlighet att träden lever upp igen. I alla fall en teoretisk möjlighet. Det skulle kunna hända. Men jag tror inte att det gör det.

På samma sätt finns det viss möjlighet att de rödgröna återställer a-kassan, sjukförsäkringen, fastighetsskatten och förmögenhetsskatten om de vinner valet. I alla fall en teoretisk möjlighet. Det skulle kunna hända. Men jag tror inte att det gör det.

1 kommentar: