söndag 21 mars 2010

How it begins


Om man träffat ett val, därefter glömt bort att man gjort det och sedan slutligen, då man konfronteras med vad man tidigare tänkt men sedermera glömt, väljer att följa den väg man börjat vandra – kan valet då kallas medvetet?
Ungefär så började den här bonsaihistorien. Det var en helt vanlig kväll för ett år sedan och jag satt hemma hos en nära vän och rökte och drack. Av oklara anledningar började googla bonsaibilder på internet. De var sjukt vackra, vi aldrig sett något liknande. Men eftersom vi ganska ofta ser saker vars like vi aldrig tidigare sett glömde vi snabbt bort det.

Nästa dag när jag anlände till mitt arbete fann jag en orderbekräftelse i inkorgen – Indoor bonsai for beginners. Tydligen hade bonsaibilderna åtminstone lyckats fånga mitt intresse tillräckligt länge för att jag skulle hinna bestämma mig för att jag behövde en ny hobby.

Av bokens första kapitel lärde jag mig att bonsaiodling kräver råmaterial i form av unga träd, vilka kan odlas från frön eller tas som sticklingar. Jag tänkte att jag lika gärna kunde testa, köpte några exotiska frukter i en lokal matbutik och klippte lite i de få krukväxter jag redan då hade i min ägo.
Det var som sagt ett år sedan. Och det hela har onekligen fallit oväntat väl ut. Jag har alltid varit ganska pretentiös av mig, och det här är första gången jag har ett intresse som inte har att göra med konst eller politik. Jag tror att det är bra för mig. Det står liksom ingenting på spel. Det värsta som hända är att växterna, vilket de förvisso gör med jämna mellanrum, dör.

I övrigt kan konstateras att How it begins inte enbart är titeln på ett blogginlägg utan också en låt med det eminenta Göteborgsbandet Sorayas. Jag har inte hört av dem på flera år. Det är synd.
Det kan också konstateras att Messi förutom världens snabbaste fötter även har ett hjärta av guld. Han gav den där straffen till Zlatan för att vara snäll. Helt rörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar