lördag 13 mars 2010

Hot stuff

Om jag skulle bli tvungen att hitta en krukväxt att användas för att illustrera borgerlig socialpolitik skulle denna Apachechili vara en het kandidat. Så här misshandlad kan alltså en capsicum se ut efter en sommar där den nästan bränts till döds och en vinter då den nästan frusit ihjäl.

Men senvintern/förvåren är den bästa tiden på året. Det är för att det under senvintern/förvåren är dags att beskära. Och i ett fall som detta finns det ingen anledning att vara försiktig med saxen.
Som synes har merparten av växten klippts bort. Det kommer att ge ett utmärkt resultat, vilket denna blogg avser att inom några veckor styrka genom bildbevis.


Chilin är för övrigt en het kandidat i dubbel bemärkelse. Jag fick den i present, på en för mig mycket speciell dag, av en söt magdansös jag känner. Den speciella dagen slutade i en inte fullt lika speciell men likafullt underhållande natt på lokal. Två nära vänner försökte bägge tjusa en tredje nära vän. Varför den förste av vännerna trodde att den tredje skulle imponeras är oklart, men plötsligt gav han sin rival en trotsigt utmanande blick, plockade en chilifrukt och tuggade den. Han hann inte ens svälja innan rivalen följt hans exempel. Själv hade jag ingen att imponera på men har aldrig kunnat motstå en dumhet och kastade mig snabbt in i leken. Därefter pratade ingen av oss på flera minuter.

Chilin var sjukt stark. Efter en lång och på flera plan ansträngd tystnad gick de bägge rivalerna hem. Jag gick också hem. Och min tredje vän, som nyss solat sig i glansen av de bägge kavaljerernas uppmärksamhet, satt ensam kvar. Förvånad. Och, enligt vad hon berättat i efterhand, en liten aning besviken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar